Kupovina automobila, pogotovo onih za koje je potreban nešto deblji novčanik, u današnje vreme nije baš svakodnevica. Da bismo se našli u sedlu nekog automobila koji kroz grad projezdi ponosno i gordo, često moramo da izdvojimo nešto više novca. Opcija da automobile menjamo češće nego raspoloženje, takođe nije baš dostupna i ostvariva. Ili makar to nije nekada bila. Do pojave rent-a-cara, negde sa početka dvadesetog veka, kada su automobili zamenili kočije i rikše, a kaldrme i makadame nasledio asfalt. Rent-a-car je danas dostupan u svim većim gradovima, a mogućnost menjanja vozila u zavisnosti od potrebe je takođe podignuta na veći nivo. Tako, u zavisnosti od toga, da li želimo na dalji ili bliži put, da “điramo” kroz grad ili se vozimo van asfalta, brojne kompanije nude i razne modele automobila. Ali, ono što u svetu predstavlja rent-a-car “industrija”, uvek obiluje i anegdotama i zanimljivim činjenicama. Kroz ovaj šarenoliki putokaz o automobilima, predstavljamo šta se sve na globalnom planu krije iza biznisa koji je autentičan u dvadesetom i dvadesetprvom veku. Krećemo.
Nije moj problem
Iako se prema pozajmljenim stvarima uvek ophodimo sa onoliko poštovanja, koliko je dovoljno da kada ih vratimo ne snosimo nikakve posledice, uvek se oko ličnih stvari više brinemo. Zato je jedan od čestih razloga iznajmljivanja automobila i taj što troškovi održavajna i pitanje da li je vreme da stari auto prodamo, a kupimo novi – nisu naš problem.
Promena je uvek in
Promeniti automobil, ponekad zahteva ozbiljno promatranje opcija i naravno pun buđelar. Za razliku od kupovine automobila, rent-a-car za mnogo manje para nudi mogućnost da menjate stil, onako kako vam dođe. Automobilska industrija napreduje ogromnim intenzitetom, pa je vezivanje za jedan model često loša ideja. Zato se, čak i oni koji imaju sredstava, odlučuju da automobile “rentaju”.
Automobili leče depresiju
Iako ova teza nije baš naučno potvrđena, svi se sećamo one simpatične replike koju izgovara Petar Božovič u filmu “Čekaj me ja sigurno neću doći” – “Jesi ti vido nekad motordžiju da plače?” I, kao da u njoj ima i pomalo istine. Ko god se našao u automobilu i dodao gas do daske, zna da mesta za depresiju tu nema. Adrenalin koji se luči tom prilikom, i samopouzdanje koje podižu dobri automobili, sigurno utiču na to da se stepen depresije suzbije. Automobili sa većom snagom često nam se čine kao odlična ideja da testiramo sopstveno biće. Naravno, moramo uvek voditi računa o tome da odgovorno postupamo. Sa današnjim cenama više nije pitanje zašto ne iznajmljujete automobile, nego zašto to do sada još uvek niste uradili. Ako uzmemo u obzir da se dnevno na svetu proizvede oko 156.000 automobila, možemo da zaključimo da je osim što je automobil postao nužda, u međuvremenu poprimio status simbola zadovoljstva.
A kako je nekad izgledalo?
Mnogi se zapitaju, kada je i kako zapravo nastao rent-a-car i kada se pojavila ideja o unajmljivanju automobila na kratak rok. Prvi zabeleženi slučaj datira još od 1906. godine. Kompanija Sixt je ustoličena 1912. a u svom opusu imala je čak tri automobila za iznajmljivanje. To se događalo u Nemačkoj. Nešto kasnije je u Nebraski, počela sa radom i kompanija koja je iznajmljivala Model T Ford, i ustupala je 18 modela. Zvala se Saunders Drive- It – Yourself System, a osnivač je bio Džo Sanders. Kasnije se ova kompanija proširila na čak 56 i gradova, pa je do kraja druge decenije, Saunders ozbiljno zarađivao od ovog posla.
Period posle Drugog svetskog rata doneo je potpunu ekspanziju ovog biznisa, te danas svi brojni gradovi imaju kompanije za iznajmljivanje vozila. Vozila su uglavnom dobro očuvana, nova i u odličnom stanju, a cene su, u zavisnosti od modela, razume se, dostupne svakome. Pa, šta vam drugo ostaje nego da se upustite u avanturu, i testirate neki od modela po gradskim ulicama vašeg grada.